www.ReizendoorZuidOostAzie.reismee.nl

Lao time!

Sabaidee! (Hallo)

Wij hebben weer onze verhalen voor jullie uitgetypt. Deze blog is van 22 februari tot 1 maart. Het is weer een LANG verhaal waarin we uiteraard, ook afgelopen week, weer genoeg hebben beleefd. Veel leesplezier!

Maandag zijn wij op de scooter naar een bekende waterval gereden wat zo'n 60 kilometer heen en terug was. Prachtige natuur onderweg, mooie rijstvelden en hoge bergen wat ons mooie kiekjes opleverde! Eenmaal bij de waterval zagen we eerst beren die vroeger waren mishandeld en die nu goed worden verzorgt in een tehuis. Daarna liepen we naar boven waar we elke keer een stuk van de waterval zagen met mooi en helder water. Op een gegeven moment kwamen we Laura tegen die vertelde dat we bovenop de waterval konden klimmen. Het idee was leuk maar het was een behoorlijke klim in zo'n 35 graden. Helaas konden we weinig zien en vonden we het de klim niet helemaal waard;) Achteraf kwamen we er achter dat we ook gewoon de trap konden gebruiken haha! Toe maar, we zijn weer een ervaring rijker. Iedereen was lekker aan het zwemmen en dat leek ons ook wel een erg goed plan na de warme tocht! Wij hadden gevraagd aan mensen of er ook vissen of slangen waren. Helaas waren er een aantal vissen die je zachtjes konden bijten. Toen we dat hoorden waren we super snel weer aan de kant en besloten om maar te zitten bij de waterval met de voeten lekker in het water. De foto's hebben jullie al kunnen zien op Facebook! In de avond zijn we nog met Laura, een Engelse jongen en een Schot naar een bar geweest genaamd Utopia. Daar hing een heerlijk relaxed sfeertje.

Onze laatste dag, op dinsdag in Luang Prabang, zijn we er om kwart over 5 uitgegaan. Dit deden we niet zomaar. Elke ochtend rond 6 uur komen er monniken rijst en ander voedsel en geld bij de lokale bevolking ophalen. We verbaasden ons er over dat er ook nog een aantal hele jonge jongetjes tussen liepen. Na deze bijzondere ervaring zijn we terug gereden met onze scooters en gingen we nog lekker verder slapen tot half 10. De scooters moesten om half 11 ingeleverd worden en van daaruit liepen we naar het centrum. De dag hebben we uitbesteed aan een 'berg' te beklimmen van ong 100 meter. Onze voeten hebben die dag onwijs veel treden aangeraakt. Na heel wat treden te hebben opgelopen kregen we een mooi uitzicht te zien over Luang Prabang. Na een poosje te hebben genoten van het uitzicht moesten we alle trappen weer naar beneden, dit ging gelukkig wat makkelijker dan de heenweg! De volgende dag wilden we met de bus reizen naar Vang Vieng dus daarvoor moesten tickets worden gekocht. Er stond ons die volgende dag een busreis te wachten van maar liefst 7 uur lang.Daarna zijn we naar een bamboe brug gelopen wat niet heel veel voorstelde, alhoewel het uitzicht mooi was!Helaas was er aan de overkant van de brug niks te doen dus zijn we weer terug gelopen en hebben we een tuktuk gepakt die ons naar een restaurantje bracht. Het was die dag onwijs warm dus we waren wel toe aan een pauze! We hadden geen zin meer en zijn terug naar het hostel gegaan. In de avond wilden we eigenlijk nog naar een markt maar, we waren allebei zo moe dat we besloten bij het hostel wat te eten en op tijd te gaan slapen.

Woensdag, de dag van de lange, lange bustocht. Om half 9 werden we met een tuktuk opgehaald en naar het busstation gebracht waar de bus zelfs nog 10! minuten voor tijd vertrok. Erg bijzonder in Azië;) De dag ging langzaam aan ons voorbij en we probeerden wat te slapen. Dit was geen succes omdat we door de bergen reden met af een toe een gigantische kuil in de weg en dan schrokken we behoorlijk hard en dachten wij regelrecht het ravijn in te rollen. Rond half 3 kregen we een fantastische maaltijd met heerlijke rijst, groenten en 2 piepkleine stukjes vlees. Helaas, nee het eten was erg papperig en niet te eten. Heel erg trek hadden we toch niet dus dat scheelde weer! Om half 5 eindelijk aangekomen in Vang Vieng en werden we door een tuktuk naar ons hostel gebracht. We dachten dat we er waren dus stapten uit. Maar we stonden bij het verkeerde hostel en de tuktuk was alweer weg dus dat werd lopen .. Het hostel was op zich prima, we sliepen op een slaapzaal met 10 bedden. Die avond nog even gegeten en op tijd naar bed gegaan omdat de busrit toch behoorlijk vermoeiend was.

Wat er allemaal in Vang Vieng te doen was wisten we eigenlijk niet precies. Wel dat het vroeger bekend stond om het vele drugs en drank gebruik waar nu ook nog het een en ander van te zien was. Veel backpackers komen hier dan ook om te chillen en te tuben. Tubing is in het kort uitgelegd: in een autoband de rivier op, genieten van de prachtige natuur en drankjes doen bij barretjes langs de rivier. We wilden dat deze donderdag gaan doen maar het was niet heel erg warm dus besloten we om deze dag maar het een en ander te gaan regelen. Door Laos reizen is best lastig door de lange afstanden, slechte wegen, en de bergen. Het duurt allemaal ook erg lang en daarom vonden we dat we de route wat moesten gaan aanpassen. Deze dag hebben we dan ook alle mogelijke opties, bussen, treinen en vliegtickets bekeken en aan het einde van de middag waren we er eindelijk uit. Cambodja gaan we niet heen, in plaats daarvan vliegen we vanuit de hoofdstad van Laos, Vientiane, naar de hoofdstad van Vietnam, Hanoi. We zullen dan ook wat langer in Vietnam blijven omdat we niet meer naar Cambodja gaan. Het plan is om vanuit Vietnam, Ho Chi Minh, naar Singapore te vliegen. Heel veel geregeld die dag en we hebben nu wat meer duidelijkheid over het vervolg van de reis.

Vrijdag onze tweede en laatste dag alweer in Vang Vieng dus we gingen uiteraard tuben. Eerst lekker uitgeslapen, een sandwich gegeten en rond een uurtje of 1 begonnen we met tuben. We werden met een tuktuk naar de rivier gebracht en daar gingen we dan. In een autoband zaten we en de natuur was prachtig! Het was die dag niet erg zonnig maar de temperatuur was heerlijk en het water was ook lekker warm. Binnen 5 minuten hadden we al 2 barretjes gezien waar bijna iedereen stopte. Wij dachten er komen vast nog veel meer barretjes dus laten we maar niet meteen in het begin stoppen. Maar na een uur te hebben rond gedobberd kwamen we niks meer tegen en het bleek dat die 2 barretjes in het begin de enige waren. Later werd ons het volgende verteld. Enkele jaren geleden waren er enorm veel bars maar doordat er verschillende backpackers verdronken zijn (te veel drank en drugs gebruik onderweg) heeft de regering besloten dat de boel dicht moest.. Af en toe ontstond er een sterke stroming en gingen we erg hard. Dit was nog best eng omdat de rivier heel ondiep is en je de kans had om tegen rotsen op te knallen. Dit gebeurde dan ook een paar keer. Desondanks hebben we erg genoten van de 2,5 uur op de rivier maar waren we ook weer blij dat we zonder kleerscheuren op de kant stonden. We waren erg koud dus snel naar huis gegaan en een lekkere warme douche genomen!

De volgende dag met een mini busje naar de hoofdstad, Vientiane! We hadden nadrukkelijk gevraagd of de bus zonder te stoppen meteen naar de bestemming reed en dat werd ons dan ook verzekerd. We zouden 2 keer kort stoppen. De rit zou dan al met al maar 3 uurtjes duren.. Maar na een halfuur werd het tegendeel al bewezen. Er moesten allemaal mensen onderweg opgepikt worden en worden afgezet. De weg zelf was natuurlijk ook weer een drama met allemaal gaten en zand. Om een lang verhaal kort te houden: na 5,5 uur, heel wat hobbels, erg zacht gereden te hebben en veel ergenissen later, waren we op het busstation van Vientiane aangekomen. Van hieruit nog halfuurtje met een bus naar het centrum en daar waren we dan eindelijk. Onszelf maar getrakteerd op heerlijk ijs en ons hostel opgezocht. Die avond nog even de markt in de stad bezocht, gegeten en gaan slapen.

Zondag is rustdag dus we hebben niet heel veel dingen gedaan. Hier is ook weinig te doen dus we konden het lekker rustig aan doen. De dag zijn we begonnen met een overheerlijke fruitshake. En na een uur rond te hebben gelopen zagen we dat heel veel restaurants dicht waren. Wel goed natuurlijk alleen wij moesten wel wat eten! In de supermarkten heb je hier alleen maar nep eten maar op straat zijn de broodjes erg lekker! We besloten om eerst maar naar de namaak van de 'arc de triomfe' te lopen. Nadat we die gezien hadden vroegen we een meneer of die ons met de tuktuk naar de 'Pha That Luang' kon brengen. Dit is een gouden tempel in de stad. Jammer genoeg was dit niet bijzonder en zijn we eindelijk gaan eten weer in de buurt van ons hostel. Het is toch niet zo handig om 2,5 uur in de warmte te gaan lopen met alleen maar een fruitshake in de maag. We kwamen aan bij een tentje waar het de avond ervoor erg druk was. Allebei bestelden we fried rice met groenten. Erg bekend gerecht hier wat bestaat uit rijst, groenten en een keuze met of zonder vlees. We vonden het heerlijk en naarmate het bord van Vera leger werd ziet ze wat donkers tussen haar rijst. Ze denkt van even kijken wat het is en op het eerste gezicht leek het een stukje aangebakken ei. Helaas niet!! Tot overmaat van ramp zat er in dat heerlijke eten een kleine kakkerlak of een vlieg. We hebben niet goed kunnen zien wat het was en Vera liep meteen naar de serveerster om te vertellen wat ze in haar eten vond en dat ze er ook niet voor gaat betalen. Erg zonde als je zo'n trek hebt en dan tref je dat aan in het eten. Bah bah, de volgende keer letten we nog beter op wat er in ons eten zit! We zijn weg gegaan en zijn teruggelopen naar het hostel waar we wat programma's gingen kijken. Gelukkig kunnen we via YouTube wel programma's kijken! Heerlijk als je even wilt chillen. Die avond hebben we wel erg lekker gegeten. Het was een klein tentje waar het onwijs druk was en gerund werd door een Europeaan. Je kon gewoon zien dat het gestructureerd liep en dat het netjes was. Allebei hadden we een heerlijk broodje falafel met wat salade en patat. Gelukkig hadden we geen beesten in dit eten aangetroffen haha!

Gisteren hebben we, zoals gewoonlijk hier, uitgeslapen en hebben we als ontbijt een lekkere sandwich gekocht. Daarna waren we van plan om eerst een shake te kopen en daarna met een tuktuk naar het Boeddha park te gaan wat zo'n 45 minuten buiten de stad ligt. We waren benieuwd naar de prijs en vroegen de meneer van de tuktuk. Hij zei eerst 300000 kip, wat zo'n €30,- totaal is heen en terug. Dit vonden we wel wat duur en meneer zegt 250000. Maar wij wilden nog onze shake en zeiden dat we er over na gingen denken. Toen meneer zei dat hij ons voor 200000 kip heen wilde brengen, lieten we ons dat geen 2 keer zeggen en werden we er naar toegebracht. De meneer vroeg, zoals gewoonlijk, waar we vandaan kwamen en hij vond het geweldig. Meteen begon hij over het Nederlandse voetbalteam te praten. Volgens mij heeft het voetbalteam behoorlijk wat fans in Azië zitten want iedereen kent de namen van de voetballers en zeggen elke keer: football is good, very good!:) Aangekomen bij het Boeddha park was het erg rustig en hadden we het met een half uur wel weer gezien. De meeste mensen zeggen dat ze 1 uur lang rondkijken maar, dat laatste half uur hebben wij lekker op een bankje gezeten! Altijd fijn! Rond half 3 waren we weer in de hoofdstad en hebben we wat gegeten. Na deze intensieve dag moesten we weer bijkomen op ons bedje hahah! We snappen het zelf ook niet maar, de afgelopen dagen voelen we ons erg moe en hebben ook weinig energie. Komt vast wel weer goed! Rond half 8 zijn we gaan eten bij een gezellig tentje dachten wij maar het eten was ronduit slecht. Julia bestelde falafel met patat en knoflook saus en Vera chicken kebab. Het eten was koud en heel erg weinig. Vera kreeg maar liefst 9 halve patatjes en Julia wel 7!! Toen we zeiden dat het eten koud was zei mevrouw dat het net gebakken was. Vera die in de snackbar werkt wist dat, dat onmogelijk kon zijn en vroeg nog de vrouw om het zelf te proeven maar die wilde dat niet. Helaas weer niet lekker gegeten:( We zijn de markt nog weer overgelopen en daarna vonden we het welletjes en zijn naar bed gegaan.

Laatste dag alweer in Laos! Vandaag houden we wederom een rustig dagje. Zojuist hebben we het nationaal museum bezocht wat erg saai was haha. Nu zijn we lekker op een terrasje geploft en zijn we verder gaan werken aan de blog. Wat een werk zo af en toe. We willen jullie natuurlijk op de hoogte blijven houden van onze avonturen dus moeten we er maar wat voor over hebben! Voor onszelf is het ook leuk hoor:) Vanavond onze laatste avond en hopen op een lekkere maaltijd! Morgen vliegen we rond 12 uur, in de middag, naar Hanoi hoofdstad van Vietnam!! Het is ongeveer een 1,5 uur vliegen en wat ongetwijfeld een stuk comfortabeler zal zijn dan een lange busrit van zo'n 22 uur op hobbelwegen. Af en toe wat comfort mag ook best wel:) Waarschijnlijk zitten we morgen niet in ons hemdje en korte broek want de temperatuur is daar maar 17 graden ongeveer. We zullen er dan ook niet zo heel lang blijven en van daaruit reizen we met treinen naar beneden! Daar gaan jullie snel meer over horen.

Wat vonden we van onze reis in Laos? We vinden het op zich een leuk land. De natuur is prachtig en de sandwiches zijn hier ook werkelijk heerlijk!! (Het is vroeger een Franse kolonie geweest vandaar het stokbrood). Hoewel Laos wat ons betreft ook behoorlijk wat minpuntjes heeft. De wegen zijn soms onbegaanbaar of in iedergeval slecht, het geld is nogal een gedoe. Als je honderd euro wisselt in Kip dan ben je hier al miljonair, en het grootste briefje heeft de waarde van 5 euro. Dus jullie kunnen wel nagaan hoeveel briefjes wij steeds in onze handen hebben en wat voor gezoek en gereken dat steeds is. Ook zijn er niet heel veel spectaculaire dingen om te doen. We hebben geen spijt dat we Laos hebben bezocht want het is een bijzonder land. Toch raden wij iedereen aan die van plan is om ooit na Laos te gaan om een goede route te maken en rekening houden met de lange reistijden. Uiteraard moet je ook veel geduld hebben want alles gaat hier op Lao time!

Lieve groetjes van ons!

klaasje

Goede reis verder meiden! En wat wil je eten wanneer je weer thuis bent Veertje? ????????

Dik en Willie

Leuk om jullie verhalen te lezen.Wij genieten ervan.Julia nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag.