www.ReizendoorZuidOostAzie.reismee.nl

Alweer 4 weken op reis en aangekomen in Laos!

Hallo allemaal!

Jullie zijn het niet gewend van ons maar, we hebben alweer een blog! Deze blog zal wat korter zijn dan de vorige aangezien, we jullie gaan vertellen hoe we hebben gereisd van Chiang Mai naar Laos. Kijk maar even op de route kaart van de blog dan kun je precies zien hoe we vanaf Dubai tot nu hebben gereisd. Plaatjes zeggen vaak wat meer dan woorden.;)

Dinsdagavond waren we aangekomen in Chiang Mai waar we nog een dagje wilden verblijven. Helaas ging de woensdag wat anders dan gehoopt. Vera werd wakker met erg veel buikpijn en misselijkheid. Gelukkig waren we al vaker hier geweest dus we hebben uitgeslapen tot een uur of elf en zijn toen vertrokken. Julia ging even ontbijten en zijn daarna naar de seven eleven (de bekende supermarkt in Thailand) gelopen om wat boodschapjes te doen voor de volgende busrit. Een tuktuk (vervoersmiddel) had ons afgezet bij het busstation waar we kaartjes kochten voor de rit naar Chiang Rai. We hadden een rit voor de boeg van 3,5 uur in een nette bus. Rond half 5 waren we eindelijk in Chiang Rai! Vera zag haar bed en lag meteen in een diepe slaap. Julia moest zich helaas maar even alleen vermaken omdat Vera nog steeds ziek was. Rond een uur of 10 ging het weer wat beter met Vera en gingen we samen programma kijken. We keken 'undercover in Nederland', een aflevering over de vreselijke praktijken in Pattaya een stad in Thailand. Daarna zijn we lekker gaan slapen.

De donderdag hebben we besteed in Chiang Rai. Van te voren wisten we al dat er niet heel veel te doen was. Het lag toch op de route naar Laos vandaar, dat we deze stad ook nog hebben mee gepakt. Vera voelde zich ook alweer wat beter dus we konden weer op pad! We hebben de White tempel bezocht die van de buitenkant echt heel erg mooi is maar de binnenkant is niet erg bijzonder. Daarna zijn we weer naar de buurt van ons hotel gegaan waar het centrum ook is. Daar een lekkere Thaise massage genomen wat ook geen overbodige luxe was aangezien de bedden hier enorm hard zijn! Om 3 uur zaten we (alweer) in de bus naar Chiang Khong. Vera vertrouwde de gammele bus niet echt om daar 2 uur in te gaan zitten. Julia daarentegen was al een keer naar Afrika geweest die al wat meer gewend was qua openbaar vervoer! Het was een erg warme rit maar wel met prachtige uitzicht! Rond 5 uur aangekomen in Chiang Khong, dorpje ligt ongeveer 10 kilometer van de grens van Laos. We kregen een leuke kamer toegewezen met een zacht bed!!! We ontmoetten een Nederlandse meid en een stelletje uit Polen waar we mee overlegden hoe zij naar de boot gingen reizen. Als je vanuit Thailand naar Laos toe wilt reizen moet je namelijk oversteken met een boot wat zo'n 14 uur duurt. De eerste dag 6 uur, tweede dag 8 uur en dan al het wachten er nog niet bijgerekend! Uiteindelijk hebben wij besloten om samen met het stel uit Polen zelf boottickets te kopen, in plaats van een pakket te kopen wat vaak iets duurder is.

Vrijdagochtend, kwart voor 6 de wekker... 1 keer hadden we de wekker om kwart over 6 gezet wat al een tijdje was geleden dus we waren behoorlijk lui. Geen tijden voor vakantiegangers haha! We hadden als ontbijt een french toast besteld die erg vies was dus niet echt een bodem voor een lange ochtend wachten! Om half 8 zijn we bij het hostel vertrokken en hebben toen een tuktuk gepakt. De tuktuk hing schuin door het gewicht van 4 mensen, 4 backpacks en 4 kleinere tassen. De tuktuk moest dan ook behoorlijk gassen wilde die vooruit komen! Rond 8 uur waren we bij de paspoortcontrole, vandaar uit pakten we weer een bus die ons naar de de grensovergang bracht waar we een visum moesten kopen. Gelukkig waren wij voor de drukte uit want, met ongeveer een halfuur hadden wij ons visum binnen die 35 dollar kostte. Een meid uit Nederland, die we al eerder hadden ontmoet, moest maar liefst 1,5 uur wachten!! Ook moesten we weer geld wisselen. Een pak geld kregen we van duizenden briefjes van de valuta kip. €1 is omgerekend 10000 Laose kip. Een heel gedoe met al dat geld hier met al die nulletjes. Nadat we ons visum binnen hadden werden we met een bus naar de opstapplaats gebracht van de boten. We moesten een ticket kopen van 220000 kip, omgerekend zo'n €22,-. De boot zou officieel 11 uur vertrekken, ga daar alleen niet vanuit want elke dag vertrekt hij zo'n 2 uur later. Op reis leer je erg veel geduld te krijgen, wat toch moeilijk blijft;) Onze boot lag 2 uur lang tussen allemaal andere boten en dat betekende in de volle zon zonder een zuchtje wind. Behoorlijk zweten kunnen we jullie zeggen! Rond 1 uur vertrok de boot eindelijk en iedereen was zo blij dat er dan ook een daverend applaus te horen was!! We hadden gelukkig best wel een 'comfortabele' stoel waar je blij mee bent om zo'n 6 uur lang op te zitten. Helaas was het voor Vera niet zo'n leuke boottocht als voor anderen want ze was alweer ziek. En dat terwijl ze zich donderdag weer aardig goed voelde. Wat Vera ook at het kwam er van boven en onder weer uit. Dan maar veel proberen te slapen en te drinken. Rond half 7 kwamen we eindelijk aan in Pak Beng, klein dorpje in the middle of no where. Gelukkig hadden we op de boot al een slaapplek geregeld en waren we snel op bestemming. Julia ging eten met mensen uit Polen die haar wel gezelschap kon houden. Vera was weer mega beroerd en had buikpijn dus zij heeft alleen maar geslapen van half 8 tot half 7 de volgende ochtend.

Zaterdagochtend half 7 ging de wekker weer en hebben we een dure croissant als ontbijt gehad die echt niet lekker was. Helaas weer geen goede bodem. Gelukkig voelde Vera zich ook weer fit! Ons was verteld dat we voor 8 uur in de boot moesten zijn aangezien, de boot om 8 uur zou vertrekken. Niets was minder waar en zaten we weer 2 uur lang te wachten, wachten en nog eens wachten...!! Het was ook de eerste dag dat het zo bewolkt was en op het water was het dan ook behoorlijk koud! Vest aan en de lange broek van Vera lag natuurlijk net juist op zo'n dag in de tas helemaal onderin een luik waar ze onmogelijk bij kon. Die dacht dat het niet nodig was omdat het de dag daarvoor erg warm was. Julia was wat slimmer en had een lange broek en een sjaal mee! Die ze uiteraard (moest:p) delen;) Na een aardig goede boottocht en gezelligheid kwamen we ruim 2,5 uur eerder aan in Luang Prabang dan de verwachte reistijd van 8 à 9 uur. We hadden een keer geluk dat de stroming de goede kant op ging! Om 5 uur kon dan eindelijk het avontuur in Laos van start gaan! De Nederlandse meid (Laura) zat ook bij ons op de boot en die had een Engelse en een Canadese jongen leren kennen waarmee we een tuktuk hadden gedeeld naar het centrum van Luang Prabang. Lekker even gechilld op een terrasje met z'n allen en een super mooi hostel geboekt en ook met een ZACHT bed! De mensen in Laos hebben wat meer verstand van bedden dan de Thaise mensen denken wij!! De aankomende nu nog twee nachten, totaal 4 nachten, blijven we hier wat ons prima bevalt. Rond 8 uur hebben we even gegeten wat alweer niet goed viel bij Vera wat als gevolg zorgde voor onwijs veel buikpijn en weer terug bij af was. Wij zijn op tijd gaan slapen en hebben zondag lekker uitgeslapen. Nog steeds was Vera niet fit maar wilde toch wat doen. Rond half 1 hadden we met Laura afgesproken om een scooter te gaan huren en naar een waterval te rijden. Helaas konden we nergens een scooter vinden en het was bloedheet. Wij zijn om half 3 maar weer terug gegaan omdat de patiënt nog steeds niet beter was. De rest van de dag hebben we geslapen en lekker rustig aangedaan.

Wij gaan de aankomende week waarschijnlijk weer genoeg avonturen mee maken en zullen jullie snel weer op de hoogte houden over Laos! Vandaag alweer 4 weken op reis! Wat vliegt de tijd toch! Nog maar 12 weken te gaan hahah!

Groetjes vanuit het verre Luang Prabang!