www.ReizendoorZuidOostAzie.reismee.nl

Bangkok en Ayuthaya

Hee allemaal,

Op het moment zitten we in de trein en zijn we onderweg naar Chiang Mai, dit is een grote stad in het noorden van Thailand. De reis duurt ongeveer 10 uurtjes maar dat is prima te doen als jullie zouden zien wat voor een uitzicht we erbij hebben..

Na een drukke week en na veel beleefd te hebben is het weer tijd voor een update over het chaotische, bijzondere en drukke Bangkok!

Vrijdag 29-01 zijn we aangekomen in de hoofdstad van Thailand. Rond 8 uur waren we geland en hebben we de metro gepakt naar de laatste stop en van daaruit een taxi naar de bekende straat Kao San road. Daar in de buurt hadden we een hostel geboekt. We waren aangekomen in de drukke straat en we moesten meteen omschakelen van het strenge islamistische Dubai naar het boeddhistische Thailand. We zijn meteen gaan slapen want we hadden een vermoeiende reis achter de rug.

De volgende dag hebben we heerlijk uitgeslapen en zijn daarna op verkenning gegaan in deze overweldigende stad. Aan alle kanten van de straat vind je tentjes waar vers Thais eten wordt bereid, overal kun je kleding kopen en de tuktuks vliegen je om de oren haha. Er loopt een grote rivier door Bangkok heen en hier hebben we heerlijk genoten van het lekkere weer. We hebben nog een heel stuk door de stad gelopen en 's avonds zijn we naar de Kao San road gegaan en hebben daar een typisch Thaise maaltijd genuttigd: Pat Thai. Daarna zijn we de straat maar eens doorgelopen en Vera had al bijna een leguaan in haar nek hangen haha. Je kunt het zo gek niet bedenken alles is er mogelijk. lachgas, insecten om te eten, lady boys, pingpongshows, voetmassages midden op straat en ga zo maar door.

De zondag was wel iets anders dan normaal in onze rustige dorpjes. Het was een super warme dag, zo rond de 33 graden zonder een zuchtje wind. We gingen opzoek naar de standing buddha. Helaas snapt niet elke Thai wat dat betekende dus we hadden ongeveer een uur gelopen in de hitte terwijl het ook in 20 minuten kon. Het was wel leuk om te zien en bijzonder wat voor spullen ze allemaal bij het beeld neerzetten. Het gaat van bloemen kransen tot pakjes drinken, bizar gezicht. Wat het betekent... dat weten we zelf ook nog niet. Wij hadden gehoord dat er elk weekend een grote markt is. Even een tuktuk aanhouden en hopla naar de markt toe. Het was inderdaad een mega grote markt. Er was van alles te koop. Allemaal kledingkraampjes en winkeltjes, overal restaurantjes en je verdwaalde er binnen de kortste keren. Nadat we ons hier prima hadden vermaakt en gegeten namen we weer een tuktuk naar ons hostel. 'S Avonds zijn we een naar een straat geweest die naast de bekende Kao San road ligt en erg populair is onder de backpackers. Hier hebben we een keertje wat anders dan een Thaise maaltijd kunnen scoren aangezien we dat al 2 keer per dag eten. Dus we hadden pizza en schnitzel gegeten en daarna nog een cocktail gedronken!

Maandag zijn we met de boot over de rivier gegaan naar een toeristische trekpleister: Wat Arun. Hier hebben we een uurtje rondgelopen en nog leuke armbanden op een marktje gekocht. Na de Wat Arun namen we de boot weer terug en gingen we opzoek naar een plekje om te eten. Hoewel er normaal overal eten op straat te verkrijgen is konden we op dit moment op de een of andere manier nergens wat vinden. Uiteindelijk na lang te hebben rondgelopen en gezocht, vonden we een eettentje in een zijstraatje. Daar hebben we uiteraard weer Thais gegeten. Het was echt een tentje waar je in Nederland nooit zou gaan zitten om te eten. Maar als je in Thailand bent vind je dat leuk en ga je er foto's en filmpjes van maken. Wie weet komt het filmpje nog wel op de blog te staan! Nadat we hadden gegeten gingen we met de tuktuk naar de Golden Mountain (een uitkijktoren) waar je een prachtig uitzicht had over Bangkok. Wij waren erg blij dat we deze plek hadden gehaald en niet onderweg met een ambulance afgevoerd moesten worden aangezien, de chauffeur als een gek overal door heen sjeesde. En Vera moest de hele tijd gillen en die man maar lachen! Bij de Golden Mountain aangekomen mochten we eerst nog onze beenspieren trainen door wat trappen omhoog te klimmen. Het uitzicht wat we er voor terug kregen was het zeker waard. Daarna zijn we terug gegaan naar het hostel en hebben we daar even lekker uitgerust. Rond een uurtje of 8 zijn we weer de drukke straten tegemoet gegaan om even wat eten te scoren. Denk maar niet dat we elke keer luxe en duur uiteten gaan hoor, gewoon lekker een maaltijd van €1,20 :) Die avond bij het hostel hebben we onze reismaat Sjors ontmoet die sinds dinsdag een paar dagen met ons mee reist! En toch lagen we weer laat in bed en dat terwijl we de volgende dag rond 9 uur bij het Grand Palace wilden staan.

De koning is erg belangrijk voor de Thaise mensen. Overal zie je de koning afgebeeld en je mag er ook geen verkeerd woord over zeggen anders wordt je zonder pardon in de gevangenis gezet. Nu gingen we een keer met z'n drieën op weg! Van te voren werd ons al verteld dat we op tijd heen moesten gaan vanwege de drukte en hitte. Beide dingen waren absoluut waar. Wij hadden een sjaal meegenomen voor onze armen maar, dat mocht niet dus kregen we een mooie blouse aan. We voelden ons net van die schoolmeisjes in uniform haha. Na een poos rondwandelen en lichtelijk gek worden van de drukte en hitte gingen we er maar even bij zitten en begon het nog even te regenen. In de middag hebben we ongeveer nog 2 uur rondgelopen opzoek naar een floating market in 33 graden die nergens te vinden was!:( Toen Sjors en Vera helemaal klaar waren met dat doelloze gewandel gingen we eerst even lekker eten. Later die middag hebben we gezellig op een terrasje gezeten. Daarna gingen we naar het hostel om onze spullen een verdieping hoger te installeren. We hadden namelijk nog een extra nacht erbij geboekt. De avond zijn we samen met Sjors nog 1 keer naar de Kao San road gegaan. Julia en Sjors zijn hun maaltijd begonnen met het eten van een schorpioen! :o Vera ging het wel mooi filmen, zo'n vies beest komt niet in haar mond. Julia en Sjors vonden het toch ook niet zo lekker na heel wat gekokhals :p Maarja je krijgt ook niet elke dag de kans om zoiets te proeven en achja we zijn in Thailand dus laten we eens gek doen !

Na een fijne nacht slapen stonden we weer vroeg op omdat, we twee plekken in een busje hadden gereserveerd. Wij gingen 2 nachten verblijven in Ayuthaya. Rond 10 voor 9 moesten we er zijn zodat we dan ons paspoort terugkregen met het visum voor Vietnam! 9 uur zou de bus er zijn maar dat werd half 10. Ook zou het maar 1,5 tot 2 uur rijden zijn. Helaas wisten we niet dat, dat het busje bijna overal zou stoppen en dat we na 10 km rijden een half uur moesten wachten. Het schoot dus nog niet echt op. Uiteindelijk waren we kwart over 1 bij onze nieuwe verblijfplaats. Toen we daar aankwamen voelden we meteen de rust om ons heen die we echt niet hadden in Dubai en Bangkok. Een stad is leuk voor een paar dagen, vooral als je het niet gewend bent. Na een dikke week alleen maar in een drukke stad hadden wij het wel weer gezienmet de smog en chaos.;) Het zag er gezellig en vredig uit en de huisbaas had meteen al grote praat. We hadden onze tassen geïnstalleerd op een klein kamertje. De golfplaten waren nog zichtbaar en de muren bestonden uit een soort hoog schot waarvan de bovenkant nog open was. Ook ons bed was ingepakt in een klamboe die absoluut niet overbodig was! Jeetje zeg wat zitten we ineens onder muggenbulten! Maar na Curacao zijn we inmiddels al wat gewend! Die middag hadden we weinig zin om nog van alles te ondernemen dus hebben we een fiets gehuurd om naar het treinstation te gaan wat nog ruim een half uur fietsen was in de warmte. Wij wilden alvast een kaartje kopen voor de trein naar Chiang mai. De reis duurt zo'n 10 uur en is behoorlijk populair voor backpackers. We moesten dus op tijd zijn om een kaartje te kopen voor vrijdag. Nadat we dat hadden gedaan kwamen we ineens heel toevallig Sjors tegen! Wat een kleine wereld zeg!;) Hij was samen met een jongen uit Chili en we besloten om met z'n allen, onze 2 fietsen, 2 backpacks en een gitaar in een tuktuk te gaan. Wat hebben wij gelachen zeg, daar zaten we dan helemaal opgevouwen en we trokken behoorlijk wat bekijks! Gelukkig was er nog een kamer vrij bij ons guesthouse dus konden de jongens ook op dezelfde plek als ons verblijven. We kwamen er al gauw achter dat de jongen uit Chili behoorlijk gitaar kan spelen en hij was dan ook al op veel plekken in de wereld geweest om bekendheid te krijgen. De eigenaar van ons guesthouse kon ook goed gitaar spelen dus de afgelopen 2 dagen hebben we niks anders aangehoord dan hun muziek wat in het begin leuk was maar op een gegeven moment wel de neus uitkwam bij ons haha. Die avond was het erg gezellig met wat drankjes erbij en dat bleef het ook tot in de kleine uurtjes..

Gisteren zijn we er met onze fietsen weer op uit gegaan met Sjors, de jongen uit Chili en een Duits meisje. We hadden eigenlijk niet echt een duidelijk plan voor de dag dus zijn we maar wat rond gaan fietsen en ook dan valt er genoeg te zien ! Op een gegeven moment kwamen we bij een ruïne en daar ging de jongen uit Chili voor de verandering weer eens los op zijn gitaar. Je kunt wel nagaan als je je gitaar echt overal mee maar toe neemt hoe groot je passie daar dan voor moet zijn. Daarna nog even verder gefietst en ergens gegeten. We waren allemaal erg moe nog van de avond ervoor en het was ook echt enorm warm, wel tegen de 35 graden aan ! We zijn naar huis gefietst en hebben daar gerust. Begin van de avond besloten we om nog naar een bekende ruïne te gaan omdat, het daar met zonsondergang echt mooi blijkt te zijn. En het was idd erg mooi ! 'S Avonds weer naar een tentje gegaan om te eten en het was wel echt een amateuristisch gebeuren wat betreft de bediening haha maar het eten smaakte prima ! Thuis hebben we uiteindelijk nog behoorlijk wat potjes Uno gespeeld. Dit spelletje is overal ter wereld bekend dus dit was geen probleem om met de anderen te spelen en het was een erg gezellige en relaxte avond.

Binnenkort zullen we jullie laten weten wat we allemaal weer in Chiang Mai hebben meegemaakt want ongetwijfeld gaan we hier ook weer een bijzondere tijd hebben.

Lieve groetjes van ons,

Vera en Julia

Berend

wat een verhaal, leuk om te lezen als je thuis bent vindtje niets meer vies dus!!!!

Oene

Jongelui wat zien jullie veel, zelfs wij genieten nog van jullie verhalen. Pas goed op jullie zelf O-O

Elena

Hi girls!
Leuk om jullie ervaringen zo mee te krijgen! Weer erg leuk beschreven, ben benieuwd naar de volgende blog! :)
Lots of love!!